Guide för att skapa något unikt

Ingen minns en fegis, eller hur säger man? Nej, det låter kanske lite hårt. Men om du leker med tanken på att designa din egna tröja och exponera ditt fantastiska varumärke: Löp linan ut och våga sticka ut!

Våga sticka ut

En liten logga längst ner i hörnet av en tröja? Det kan funka. Men kom ihåg att du vill bli sedd. Färgval och placering är därför av största vikt. Tänk över dessa fem punkter:

  • Vad vill du uppnå med ditt tryck?
  • Vilken nisch är du ute efter?
  • Vilka färger går din logga i?
  • Vart ska tröjans användas?
  • Vem är mottagaren?

Att sätta din logga i en speciell vinkel kan ge dig önskad uppmärksamhet och nyfikna ögon. Om du ska ge dina tröjor till sportiga mottagare, så kan du placera en stor logga på ryggen – så att personen i din spurt ådrar sig intresset av de på efterkälken. Kaxigt? Eller bara smart.

Om din organisations färger går i gult, grönt och rosa. Så kan du även välja att köpa in tröjor i alla dessa färger. På så vis kan mottagaren själv välja vilken färg dem vill ha. Det ökar sannolikheten för användningen av plagget. Men du kan även låta alla färgerna delta i trycket i stället.

Du bör tänka över vem som är målgruppen för tröjorna. Vem är mottagaren? Vill du ge ett stilrent eller kreativt intryck? Eller både och? Beroende på ditt varumärkes målgrupp så bör du justera designen på tröjan. Likt placering och färg, så ökar sannolikheten för att mottagaren använder produkten om du designar tröjan efter mottagare och målgrupp.

Slutsats

Även om konceptet är gjort för succé, så är det alltså upp till dig att lyckas förmedla ditt budskap via trycket. Du har inget att förlora på att satsa på ditt egna varumärke. Våga sticka ut, våga vara unik och våga satsa stort.